Možná už jste dospěli do stádia, kdy víte, že prodat nemovitost není tak jednoduché, jak se na první pohled zdálo. Nekonečné a unavující telefonáty zástupců realitních kanceláří, zato kupec v nedohlednu.
Nakonec podlehnete, a prodej svěříte několika realitkám, které vám slíbí i modré z nebe. Boj o vaše peníze právě začal…
Víc hlav víc ví?
Na začátku to vypadá jako dobrý nápad. Více realitních kanceláří, větší šance na prodej. Někteří makléři přijedou, byt si vyfotí a dají vám podepsat smlouvu (ale o nic formálního přece nejde). Někteří jenom chtějí poslat vaše fotky emailem (proč by se vůbec obtěžovali vás poznat osobně).
Všichni do jednoho slíbí, že prodají za vaši cenu. A provizi? Tu nám přece zaplatí kupující!
Večer je inzerát na internetu. Na všech realitních portálech. A dokonce pětkrát!
Co na tom, že všechny fotky mají stejnou (a nevalnou) úroveň, inzerát vypadá, jakoby makléři od sebe opisovali (vymyslet originální text je přece náročné), občas nesedí nějaký ten metr, nebo chybí některé podstatné informace.
V tom lepším případě bude u všech inzerátů jednotná cena (s kouzelnou formulkou „plus provize RK“). Někteří makléři si k ceně přihodí svoji provizi. Co na tom, že jedna nemovitost má několik různých cen.
14 realitních kanceláří, 5 různých cen. Výsledek nulový.
Co se stane, když prodej svěříte „realitním profesionálům“…? Třeba toto:
Tento byt nabízí přesně 14 realitek, za 5 různých cen, už pár měsíců. A několik dalších budou, pokud majitel (mimochodem velmi příjemný pán) nepochopí, že toto není ta správná cesta.
Jak dokonale zmást kupujícího
Stačí, když svěříte nevýhradní prodej více realitním kancelářím a nemáte přehled o tom, co se s vaší nemovitostí děje.
Teď si představte, že jste v pozici kupujícího. Budete mít vůbec v takovou nabídku důvěru? A komu z nich vlastně zavoláte? Realitce, která inzeruje nejnižší cenu? Nebo všem, a budete zjišťovat, jaká je vlastně jejich provize (a tedy konečná cena bytu)?
Většina z potencionálních zájemců v tuto chvíli ztratí zájem cokoli řešit a raději se podívá jinde.
Jaký to má vlastně smysl?
- všechny realitní kanceláře inzerují na stejných místech
- vidět 14x byt od 14 různých RK neznamená 14x více kupujících
- nadstandardní propagaci stejně dostanete pouze při exkluzivní spolupráci
- žádný makléř pro vás neudělá nic navíc (pouze dá inzerát na internet)
- solidní RK, která má vážného zájemce umí spolupracovat i s jinou RK
Napadá vás jediný rozumný důvod, proč nabízet jednu nemovitost nevýhradně přes více realitních kanceláří? Mně ne.
Vítejte v realitním pekle
Uběhl týden, dva, a ani po dalším měsíci nikde nejsou slibovaní zájemci z databází (oni doopravdy ani nikdy nebyli). Realitní makléři jsou spokojení, protože jejich portfolio se rozrostlo přesně o 150 nabízenou nemovitost.
Někteří z nich už zapomněli, jak se vlastně jmenujete. Veškerou svou pozornost zaměřují na lákání nových zákazníků a nafukování svojí inzerce (co kdyby to náhodu jednou vyšlo).
Aktivní prodej? Marketing? Vždyť on se někdo (možná) ozve…
Ti aktivnější vám zavolají, aby vás přesvědčili, že určitě musíte jít s cenou dolů (pak to zaručeně prodají). Co na tom, že hlavním problémem nemusí být špatně nastavená cena. Obchody se přece musí hýbat.
Ti drzejší na vás párkrát zkusí sehrát scénku s „vážným“ zájemcem (běžně makléřův kamarád, nebo spolupracovník), aby ukázali, že zrovna oni pro vás něco dělají.
Čas se krátí, ale vy jste stále na začátku.
Makléři totiž dobře ví, že nejsou jediní, kdo nemovitost nabízí. A protože si navzájem neumí konkurovat kvalitou služeb, budou na vás tlačit s cenou.
Chvíli tomu tlaku budete odolávat, ale časem zřejmě podlehnete. Protože uvěříte, že jiná cesta už není.
Tohle ovšem není služba pro vás, ale proti vám. Kvalitní makléř musí hájit vaše zájmy. Bohužel většina se zajímá jenom o svojí provizi.
Je to roztočený realitní kolotoč, ze kterého je těžké vystoupit.
Nedopusťte, aby to došlo tak daleko.
Jsou jenom 2 možné cesty. Buď na sebe vezmete všechna rizika, a nemovitost si zkusíte prodat sami, nebo si najdete někoho, kdo vám s prodejem pomůže. Jednoho zkušeného člověka, kterému prodej svěříte a který bude pracovat pro vás.
A jak se vyhnout realitnímu peklu?
- nikdy nespolupracujte s více realitními kancelářemi najednou
- zeptejte se svých známých, zda mají s někým dobrou zkušenost
- pozvěte si 2-3 makléře na nezávazné setkání (udělejte si výběrové řízení)
- ptejte se – co vše pro vás dokáži udělat, jakým stylem pracují, jaké mají výsledky
- nerozhodujte se jenom čistě podle výše provize
- dejte na svůj instinkt a šestý smysl
Poznat kvalitního makléře může být na první pohled těžké. Pokud nikoho takového neznáte, zkuste pátrat. Třeba na internetu. Většina skutečných profesionálů má svůj osobní web, kde najdete reference. Není až tak důležité, pro jakou realitní kancelář bude pracovat. Nejdůležitější je, aby to mezi vámi vzájemně fungovalo.
Žádného realitního makléře neznáte? Pojďme to spolu vyzkoušet.