Toto je poměrně smutný příběh, ovšem se šťastným koncem. Příběh o nekvalitní práci makléřů, o tristní zkušenosti s prodejem na bezrealitky.cz a o tom, jak málo stačí udělat pro to, aby vše bylo jinak…

Na počátku tohoto příběhu stojí dáma, která se po několika letech života v Ostravě rozhodla vrátit zpět do svého rodného kraje ve Východních Čechách. Její rozhodnutí prodat svůj byt spustil lavinu událostí, které ji stály 2,5 měsíce života ve stresu a obavách z toho, jak vše dopadne…

Když selže práce průměrných makléřů

První se pomoci ujal kolega, který klientce zajišťoval koupi bytu v novém bydlišti. Ovšem po čase uznal, že nabízet byt stovky kilometrů daleko a s fotkami, které mu majitelka zaslala, navíc s faktem, že prohlídky by si musela dělat sama, nebude ta správná cesta.

Prostor se tedy otevřel ostravským makléřům.

I když nemám pochybnosti o tom, že úroveň realitních služeb je u nás velmi nízká (v porovnání se zahraničím), nechtěl jsem uvěřit, že i toto všechno je možné…

Šanci dostala makléřka, která byla paní majitelce doporučena. Přišla, byt si nafotila a rychle odešla (typická 20 minutová práce českého makléře – bohužel). První prohlídka na sebe nedala dlouho čekat, ovšem bez dalšího zájmu. Makléřka tedy začala na prodávající tlačit, ať okamžitě byt zlevní o desítky tisíc, jinak jej neprodá. Ta přesvědčena o tom, že byt má svou hodnotu spolupráci rozvázala.

Informace o tom, že se v domě něco prodává se nesla poměrně rychle a dokonce začaly hlásit nečekané návštěvy zcela cizích makléřů. Na první schůzce jsem slyšel příběh o tom, jak jeden z nich (se zjevem ukrajinského vymahače dluhů) zazvonil a dožadoval se navázání spolupráce s nohou vraženou mezi dveře. Takto profi obchodníci opravdu „ice break“ nedělají.

Bylo rozhodnuto – nejlepší bude si byt prodat samostatně.

Jak vás bezrealitky.cz (NE)zachrání

Pokud prodáváte delší dobu a čas není na vaší straně, začnete pomalu propadat zoufalství z toho, že byt třeba vůbec neprodáte (a pokud ano, tak výrazně pod cenou, o které jste přesvědčeni).

Další  logickým krokem bylo zkusit přesný opak – nejde-li byt prodat s realitkou, třeba to půjde bez realitky (a to doslova). Třetí nejnavštěvovanější inzertní portál se přece chlubí tím, že realitka vám ukousne třeba balkón (v tomto bytě naštěstí žádný nebyl) a platit provizi je nesmysl (v tom jsme zajedno – platit za podprůměrné služby by se nemělo).

Od soukromého inzerátu očekáváte soukromí, jenomže u nás vše bohužel funguje přesně naopak. Očekávání toho, že se ozve nějaký zájemce opět vzalo zasvé. Inzerát totiž poměrně rychle naskočil lačným makléřům do jejich draze placeného monitoringu inzerce a místo soukromí se strhla bouře.

První telefonát, druhý, třetí, patnáctý … pořád ta stejná písnička. Realitní makléři obtěžující s nabídkou „skvělých“ služeb. Váš byt zdarma zainzerujeme na X portálech, máme vážné zájemce, pošlete nám vaše fotky, byt nepotřebujeme vidět… (ne, takto opravdu špičkoví makléři nepracují, protože nemusí)…

Jedna místní makléřka zavolala klientce s tím, že má na podobný byt zájemce a chtěla by se přijít podívat (i se zájemcem). Prohlídka proběhla, zájem nebyl, nicméně byt se objevil během 2 dnů v portfoliu této makléřky – a světě drž se – s fotkami zcela jiného bytu. Skvěle sehraná scénka sloužila pouze k tomu, aby se do bytu dostala, získala více informací a pak mohla lákat další zájemce na prohlídku (ovšem netuším, jak by vysvětlila, že se nachází v úplně jiném bytě, než na který se vlastně přišli podívat).

Toto jsou přesně ty důvody, proč má profese realitních makléřů tak pošramocenou pověst. Kdyby většina přemýšlela nad tím, jak zdokonalit sama sebe, nikoli jak se podle dostat ke klientovi, svět by byl mnohem krásnější.

Jak poměrně jednoduše otočit kartami

Od spuštění prvního inzerátu až do doby, než jsem se s klientkou setkal uběhly 2,5 měsíce. Byt se nabízel za shodnou cenu 900.000 Kč, proběhly 4 prohlídky (z toho některé zinscenované), nicméně vážný zájemce žádný (a víra paní majitelky téměř nulová).

To, že existuje poměrně zoufalá paní s poměrně pěkným bytem jsem se dozvěděl „náhodou“. Stačil jeden telefonát makléře, který pomáhal s hledáním nového bytu (mluvil jsem o něm na začátku tohoto příběhu), kontaktoval mě a požádal o pomoc.

Dodnes vzpomínám na první schůzku. Paní byla nedůvěřivá (a po její zkušenosti se tomu nelze divit – teď jsem byl jen dalším divným makléřem v řadě) a hlavně absolutně bez víry, že toto může dopadnout dobře.

Skoro 2 hodiny mi vyprávěla svůj příběh a zkušenosti, o kterých tady dnes mluvím. O všech těch makléřích, na kterých bylo vidět, že jediné, co je doopravdy zajímá je to, jak rychle se dostanou ke své provizi (proto například ten tlak na snížení ceny).

Bylo to poprvé, kdy jsem sám zapochyboval. Přeci jen uběhla poměrně dlouhá doba, kdy se byt v různých formách nabízel. Dokonce proběhly i prohlídky, ale zájem nulový. Možná tento byt skutečně nemá takovou hodnotu, možná jen bude stačit udělat něco jinak. Jistý jsem si ovšem nebyl ničím…

Jak se z obyčejného bytu stal prodejní trhák

Dohoda zněla jasně: dejte mi plnou důvěru (ač to nyní bylo poměrně obtížné), exkluzivitu v prodeji (na výjimečně krátkou dobu) a mou garanci toho, že udělám něco, co doteď žádný z makléřů neudělal:

  • byt bude na prodej perfektně připravený
  • prezentovaný profesionálními fotografiemi (ukázka níže)
  • natočím kvalitní videoprohlídku
  • a to vše zvládneme během několika málo dní

Jak velký je rozdíl mezi běžnou (a poměrně tragickou) a profesionální prezentací, se můžete podívat sami. Ano, jedná se o ten samý byt...


Tento prodej se pro mne stal osobní záležitostí. I když sám jsem byl zpochybněn pochybami paní majitelky, dal jsem si na všem záležet. Udělat skvělý marketing pro nemovitost zabere dost času (příprava bytu, nafocení a natočení videa, zpracování dat a napsání inzerátu bylo v tomto případě otázkou skoro 14 hodin práce), dostavil se poměrně příjemný a (ne)překvapivý výsledek:

  • první zájemce se ozval hned druhý den od spuštění inzerce
  • během následujících 2 dnů zareagovalo dalších 5 vážných zájemců
  • byt byl rezervovaný za pouhé 3 dny
  • a za cenu o 75.000 Kč vyšší, než za jakou se doposud nabízel

Je až s podivem, jaké výsledky přináší poctivá práce, energie a čas do ní vložený, a samozřejmě profesionalita – protože přesně to způsobilo, že byt, který „nebylo možné prodat“ se prodal za tak krátký čas a ještě za vyšší cenu, než za jakou jej nabízeli předchozí makléři a paní majitelka sama na bezrealitky.cz

Potvrdilo se to, čemu věřím – v prodeji jde o emoce. Stačilo poměrně málo, a z bytu, který nikdo nechtěl se stal „prodejní trhák“ (skutečně – další zájemci v pořadí byli poměrně smutní, že jim koupě utekla). Stačí, když se podíváte na fotky výše, a musí vám to být jasné.

Ti stejní lidé, kteří o byt projevili zájem hledaly nové bydlení několik měsíců – a kupodivu na inzerát zareagovali až v momentě, kdy je dokázal zaujmout – vizuálně i emočně.

Tento článek jsem napsal ze 2 důvodů – pro všechny, kteří se chystají svou nemovitost prodat, aby se nebáli, protože makléři opravdu nekoušou (ani do balkónů), ale je potřeba pečlivě vybírat, komu prodej své nemovitosti svěříte. Jinak byste mohli dopadnout podobně jako má klientka na začátku tohoto příběhu.

Napsal jsem ho také všem makléřům (třeba jako inspiraci pro sebezpytování), kteří ještě nepochopili, jak má vypadat práce profesionálního realitního makléře – protože 15 minutová práce se zakázkou, nekvalitní prezentace a neurvalé a nezodpovědné chování k ní nepatří. Kvůli tomu si nás klienti přece neobjednávají.

Toto byl smutný příběh se šťastným koncem. A šťastný může být i ten váš – stačí, když mě kontaktujete, rád vám pomůžu  s prodejem, nebo nezávaznou konzultací…

Píšu o realitním světě

Všechno, co se prolétne mojí hlavou, složeno do písmen. Pěkně na jednom místě.